Sizin İşletim Sisteminiz Hangisi?


Akıllı telefonlar evdeki her ferdin cebine girdikten sonra onların işletim sistemleri (operation system - os) de - her ne kadar farkları ve birbirlerinden üstün tarafları bilinmese de - en azında isim olarak öğrenilmiş bulunuyor. Android, Windows Mobile, iOS (iPhone ve iPad), Symbian (Nokia) bir çırpıda herkesin sayabileceği işletim sistemleri...

İşletim sistemi adından da anlaşıldığı üzere Akıllı telefonun Akıl kısmını yani cihazı çalıştıran yazılımı oluşturuyor.
Sistemler özetle;
#Cihazdaki KısımCanlılardaki karşılığı
1)Anakart (MainBoard)Gövde
2)Merkezi İşlem Birimi (CPU)Beyin
3)Yonga Seti (Chipset)Beyincik ve Sinir Sistemi
4)Hafıza (ROM-RAM-Flash Memory)    Beyin
5)Algılayıcılar (Sensor)Duyu Organları
6)MikrofonKulak
7)HoparlörAğız
8)KameraGöz

gibi temel bileşenlerden oluşur. Yanlarına özellikle canlı bedenindeki karşılıklarını yazdım. Çünkü tüm sistemler kainattaki mükemmel sistemlerden biri olan ekosistemin de en önemli parçasını oluşturan canlılardan esinlenerek geliştiriliyor. Bu saydığımız temel bileşenlere topluca donanım - hardware ismi veriliyor. İnsan bedenindeki adı ise organ... Sistemlerde iletişimi kolaylaştırmak için (konuşmayı tanıyamayan sistemler için) klavye, fare (mouse) ve görüntü birimi olarak display veya ekran gibi ek donanımlar da bulunabilir.

Sadece akıllı telefonlar değil, otomobiliniz, elektronik güvenlik sisteminiz, smart tv'niz, asansörünüz (10 seneden eskileri kastetmiyorum), bulaşık makineniz bile fonksiyonlarına göre bu donanımların en az ilk 4 tanesini içermektedir.

Bu donanımlar işletim sistemi olmadan hiç bir işe yaramamaktadır. İşletim sistemi temelde bir yazılım - software'dir. Diğer tüm yazılımların çalışması için de yine mutlaka işletim sistemi gereklidir. Hatta cihazınıza internetten bir yazılım indirirken indirme sayfasında işletim sistemi seçeneği ile karşılaşırsınız. Örneğin Windows 8 işletim sistemi için hazırlanmış bir yazılım Windows XP veya Linux işletim sistemli bir cihazda ya hiç yada doğru şekilde çalışmayacaktır.

İşletim sistemleri cihazlara işlemleri hangi prosedürlere göre yapacaklarını, karşılaştıkları meselelere nasıl yanıt vereceklerini, toplanan verileri nasıl işleyeceklerini vs bildiren yazılımlar bütünüdür. Bir bakıma anayasa, kanun, tüzük, yönerge gibi mevzuatlar bütünüdür diyebiliriz.

Bilgisayarlarda en popüler işletim sistemleri olarak Windows, Unix, Linux sayılabilir. Tübitak tarafından geliştirilen "Pardus" veya dünya çapında meşhur "Redhat" aslında birer Linux sürümüdür.

Devletler bazında işletim sistemlerinden bahsedersek (gücün kaynağına göre tasnif yapılırsa) otokrasi, demokrasi, monarşi, oligarşi, cumhuriyet ve hilafet'i sayabiliriz 1. Gücün yapısına göre sınıflandırırsak konfederasyon, federasyon, hegemonya, imparatorluk, üniter devlet olarak saymak mümkündür.

İnsan Bedeni'de Bir İşletim Sistemine Sahip mi?

İnsanoğlunun teknoloji geliştirirken aslında Allah-u Teala'nın yarattığı mevcut sistemlerden kopya çektiğini söylemiştik. Peki, İnsan da bir işletim sistemine sahip mi? Elbette sahip, insan bedeni bir donanımdır. Ve bu donanım bir işletim sistemi olmazsa bitkisel hayata döner.

Kur'an-ı Kerim'de;
"فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ
(Resûlüm!) Sen yüzünü hanîf olarak dine, Allah insanları hangi fıtrat üzere yaratmış ise ona çevir. Allah'ın yaratışında değişme yoktur. İşte dosdoğru din budur; fakat insanların çoğu bilmezler." (Rum Suresi, Ayet 30)
buyrulmaktadır.

İnsanoğlunun ürettiği cihazların ve sistemlerin aksine, Yaratıcı tek olduğundan ve Allah'ın yaratışında değişme olmadığından her insan aynı işletim sistemi ile yani fıtrat ile yaratılır.

Zaman içinde insan, çevre şartları, ilişkileri, tercihleri ve yönlendirmeler neticesinde bu temiz fıtratını kaybedebilmektedir.

İnsan bazında işletim sistemlerine bakarsak dünya üzerindeki 5 büyük dini2 Hristiyanlık (%32), İslam (%23), Hinduzm (%15), Budizm (%7), Geleneksel Çin dini (%6 - Shenism3 olarak da adlandırılmakta) diğer dinler (%17) olarak sayabiliriz. Her bir din insana cihazlardaki işletim sistemleri gibi davranışlarını belirleme, olaylara ve insanlara verecekleri tepkileri yönlendirmede yol göstermektedir.

Fıtrat gereği her insan öldürmenin, hırsızlığın, zina etmenin, sarhoş olmanın ve dini konularda insanları zorlamanın yanlış olduğunu kabul eder. Her din bu konularda düzenlemeler içerir. Bu beş konu İslamî kaynaklarda makasıd üş-şeria (şeriatın amaçları) olarak adlandırılır. Allah'u Teala (cc) insanları hep aynı fıtrat yani hep aynı din üzere yarattığına göre aslında Musevilik, İsevilik ve İslam adı verilen işletim sistemleri özünde hep aynıdır. Ama zaman içinde insanlar kendi yorumları ile bu işletim sistemlerinin farklı sürümlerini - versiyonlarını üretmişler ve dinlerini bozmuşlar hatta zaman içinde asıl olan ana sürümü tamamen ortadan kaldırmışlardır.

İnsanlarda da işletim sistemleri cihazlar ve devletler gibi istenildiğinde değiştirilebilmektedir. Teknik olarak tüm sistemlerde fabrika ayarlarına dönmek her zaman için mümkünken fiiliyatta çeşitli etkenler yüzünden bu her zaman mümkün olamamaktadır.

Fıtrat üzere kalmanız ve fıtrat dini İslam'dan ayrılmamanız dileğiyle...

1 http://en.wikipedia.org/wiki/Form_of_government , (Erişim Tarihi 29.06.2014)
2 http://en.wikipedia.org/wiki/Religion , (Erişim Tarihi 29.06.2014)
3 http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_folk_religion , (Erişim Tarihi 29.06.2014)

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Isgal ve Soykırım – Israil Filistin Savası

Cihat Yaycı Markadır

ASRİKA